مخازن تحت فشار و انواع آن

اگر بخواهیم به طور خلاصه مخازن تحت فشار را تعریف کنیم باید بگوئیم تمام ظروف دربسته ی حاوی گاز یا مایع یا ترکیبی از آن دو (مانند  تانکهای ضربه گیر) که تحت فشار داخلی یا خارجی قرار دارند را می توان یک مخزن تحت فشار نامید. پارامترهای متعددی نظیر فشار طراحی ، دمای طراحی ، میزان خوردگی مجاز ، جنس مواد اولیه مورد استفاده در بدنه ، نوع کاربرد ، محل قرار گیری ، عمر مفید و … 

مخازن تحت فشار

در طراحی و ساخت این مخازن مهم و تاثیر گذارند. از این رو مخازن تحت فشار عموما با در نظر گرفتن این پارامترها و بر اساس استاندارد ASME SecVIII (Div.2 & Div.1) ، BS 5500 و DIN  طراحی و ساخته و بازرسی می شوند. اگر بخواهیم به انواع مخازن تحت فشار بپردازیم  باید  آنها را از چند منظر بررسی کنیم که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:


انوع مخازن تحت فشار از نظر کاربرد



انواع مخازن تحت فشار از نظر شکل ظاهری



انواع مخازن تحت فشار از نظر جنس

انوع مخازن تحت فشار از نظر کاربرد

کاربرد این مخازن دامنه گسترده ای از کابرد صنعتی و غیر صنعتی را در بر می گیرد.این مخازن یکی از پر کاربرد ترین تجهیزات در پروژه های نفت و گاز و پتروشیمی می باشند که با نامهای مختلف بسته به نوع کاربردشان شناخته می شوند. از آن جمله می توان به رآکتورهای تحت فشار ، اتوکلاوها و بویلرها اشاره کرد . در پروژه های انتقال آب می توانند به عنوان تانک ضربه گیر یا فیلترهای شنی مورد استفاده قرار گیرند و یا درصنایع به عنوان مخازن ذخیره هوای فشرده ، اکسیژن و یا انواع سوختهای گاز و مایع مورد بهره برداری قرار گیرند. همچنین در کاربردهای غیر صنعتی آن می توان از کپسول اکسیژن قواصی ، کپسول اتفای حریق ، مخازن انبساط خانگی و مخازن ذخیره دستگاه های تصفه آب خانگی نام برد.

انواع مخازن تحت فشار از نظر شکل ظاهری

مخازن تحت فشار می توانند اشکال متنوعی داشته باشند که رایج ترین شکل آن مخازن تحت فشار با بدنه استوانه ای یا کروی می باشد.

مخازن استوانه ای در ساده ترین شکل از یک بدنه استوانه ای و دو کلگی تشکیل می گرند که کلگی ها می توانند به صورت عدسی های کروی یا بیضوی و یا مخروطی باشند. در طرح های پیچیده تر، قطر بدنه مخزن تحت فشار استوانه ای در قسمتهای مختلف میتواند متفاوت باشد و بخشهایی از بدنه آن از مخروط ، عدسی ، بادی فلنج و … تشکیل گردد.

شکل رایج دیگر مخازن تحت فشار، مخازن تحت فشار کروی هستند که درفشارهای بالاتر مورد استفاده قرار می گیرند . در ضخامت جداره برابر ، مخازن کروی نسبت به مخازن استوانه ای توان تحمل فشار بالاتری را دارند و درعین حال برای ساخت آنها فرایند ساخت پیچیده تری نیاز است و اصطلاحا به صورت چند تکه و گلبرگی ساخته می شوند.

انواع مخازن تحت فشار از نظر جنس

از دید تئوریک هر ماده اولیه ای  که از نظر خواص مکانیکی دارای خاصیت کششی مناسب و از لحاظ خواص شیمیایی دارای ترکیبات شیمیایی  قابل قبولی جهت استفاده در یک مخزن تحت فشار باشد می تواند در ساخت این مخازن مورد استفاده قرار گیرد. با این وجود با توجه به فشار طراحی و کاربرد این مخازن ، می توان از مواد اولیه متفاوت مانند مواد فلزی یا کامپوزیتی در ساخت این مخازن استفاده نمود. عموما در ساخت این مخازن نظیر دیگهای بخار ، تانکهای ضربه گیر ، برجها و … به دلیل مقاومت در برابر ضربه و همچنین مقاومت بالاتر در دماهای پایین از کربن استیل استفاده می کنند و در صورت خورنده بودن سیال می توان از استنلس استیل استفاده نمود که علاوه بر خواص کربن استیل در برابر خوردگی نیز مقاوم است. از طرفی می توانیم از مخازن کامپوزیتی در شرایط خاص و زمانهایی به مخازن سبکتری نیاز داریم بهره بگیریم.

مخازن تحت فشار

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *